هوش مصنوعی

Artificial Intelligence 

 

تاریخچه

نقش هوش مصنوعی هر روز در زندگی ما بیشتر می‌شود. آخرین ترند در این زمینه تراشه‌های هوش مصنوعی و کاربردهای مختلف آن‌ها در گوشی‌های هوشمند است. اما شروع توسعه‌ی این تکنولوژی در واقع به خیلی قبل‌تر برمی‌گردد؛ یعنی زمانی در دهه‌ی ۵۰ میلادی که «دانشگاه دارتموث»Dartmouth College) )در ایالات متحده یک پروژه‌ی تحقیقات تابستانی را به هوش مصنوعی اختصاص داد. ریشه‌های هوش مصنوعی را حتی می‌توان در عمق بیشتری از تاریخ و در فعالیت‌های «آلن نیوئل» (Allen Newell)، «هربرت ای. سیمون» (Herbert A. Simon) و «آلن تورینگ» Alan Turing))جست‌وجو کرد. آزمون مشهور تورینگ در سال ۱۹۵۰ توسط او در مقاله‌ای مطرح شد. این مقاله یکی از اولین اسنادی است که در آن به وجود آمدن ماشین‌های هوشمند پیش‌بینی شده است. با این حال مقوله‌ی هوش مصنوعی تا پیش از معرفی شدن سوپرکامپیوتر «دیپ بلو» (Deep Blue) توسط کمپانی IBMهنوز توجه جهانیان را به خود جلب نکرده بود. این سوپرکامپیوتر اولین ماشینی بود که توانست قهرمان شطرنج جهان «گری کاسپارف» (Garry Kasparov) را در مسابقه‌ای که در سال ۱۹۹۶ میلادی برگزار شد شکست دهد. الگوریتم‌های هوش مصنوعی برای سال‌های متمادی است که در دیتاسنترها و کامپیوترهای بزرگ استفاده می‌شوند، ولی حضور آن‌ها در حوزه‌ی لوازم الکترونیک مصرفی به سال‌های اخیر برمی‌گردد.

پیش‌بینی شده است رایانه‌ها تا ۱۵سال دیگر به قدرت پردازشی مغز انسان می‌رسند و تا ۳۰سال دیگر هوش مصنوعی آنچنان پیشرفت خواهد کرد که از همه پیش‌بینی‌هایی که در گذشته انجام شده پیشی خواهد گرفت. ربات‌ها به دستگاه‌هایی مشابه انسان‌های امروزی تبدیل خواهند شد که احساس هم دارند و می‌توانند با حرکات خود انسان‌ها را شگفت‌زده کنند. تا ۴۰سال دیگر، هر یک از انسان‌ها صاحب یک ویژگی مجازی خواهند شد که پارامترهای سلامت را کنترل خواهد کرد. بازوبندهای هشدار پزشکی و زنگ‌خطرهای پزشکی به شماره‌های تماس اضطراری و مراکز تلفن متصل شده‌ است. به‌محض این‌که زنگ‌های خطر به صدا درمی‌آید، به مسئولان ذی‌ربط هشدار داده می‌شود. در سال‌های آینده فناوری‌های بعدی در زمینه‌هایی مانند تشخیص گفتار و یادگیری ماشین ادامه خواهد یافت. یک سیستم خود به‌تنهایی آگاهی ندارد و توسعه هوش مصنوعی با پیشرفت‌هایی از آگاهی انسان معنی‌دار خواهد شد. پیشرفت در سخت‌افزار، ذخیره‌سازی و معماری پردازش موازی، با ایجاد پیشرفت بیشتر، هوش مصنوعی را قادر می‌سازد تا صد سال دیگر شاهد گام‌های چشمگیر روبه‌جلو در زمینه شبکه‌های بسیار بزرگی از پردازنده‌هایی باشیم که می‌توانند از روش‌های پردازش موازی و تقسیم وظایف پردازشی میان خود استفاده کنند.

 

تعریف

 تعریف هوش مصنوعی آن را به عنوان شاخه‌ای از علوم کامپیوتر مشخص می‌کند که با خودکارسازی رفتارهای هوشمندانه سروکار دارد.هوش مصنوعی که گاهی اوقات هوش ماشینی نامیده می شود، هوشی است که توسط ماشین ها نشان داده می شود و برخلاف هوش طبیعی نشان داده شده توسط انسان ها و سایر حیوانات است .در علوم کامپیوتر، تحقیقات هوش مصنوعی به عنوان مطالعه "عوامل هوشمند" تعریف می شود: هر دستگاهی که محیط خود را درک می کند و اقداماتی انجام می دهد که شانس خود را برای دستیابی موفقیت آمیز به اهداف خود به حداکثر می رساند.در محاوره، اصطلاح "هوش مصنوعی" زمانی به کار می رود که یک ماشین عملکردهای "شناختی" را تقلید کند که با ذهن انسان مرتبط است؛ مانند "یادگیری" و "حل مسئله".

به طور کلی اصطلاح هوش مصنوعی برای تشریح کردن سیستم‌هایی به کار می‌رود که هدف آن‌ها استفاده از ماشین‌ها برای تقلید و شبیه‌سازی هوش انسانی و رفتارهای مرتبط با آن است. این هدف گاه ممکن است با استفاده از الگوریتم‌های ساده و الگوهای از پیش تعیین شده محقق شود ولی گاهی هم نیاز به الگوریتم‌های فوق‌العاده پیچیده دارد.

 

شاخه های هوش مصنوعی

شاخه های هوش مصنوعی متنوع هستند و هر کدام، تفاوت‌های عمده‌ای بایکدیگر دارند. پردازش زبان طبیعی، رباتیک، سیستم‌های متخصص، منطق فازی، یادگیری ماشین و شبکه عصبی بخشی از شاخه های در حال رشد هوش مصنوعی هستند.

1- پردازش زبان طبیعی

پردازش زبان طبیعی، یکی از شاخه های هوش مصنوعی است. در این شاخه سعی می‌شود تا سیستم‌های مختلف بتوانند درک هوشمندانه و درستی از زبان انسان‌ها داشته باشند.

2- رباتیک

ربات‌های قدرت‌گرفته از هوش مصنوعی قادر هستند تا اعمال پیچیده انسانی را بدون کوچک‌ترین اشتباهی انجام بدهند. دو بازوی رباتیک که می‌توانند فرآیند جراحی بدن انسان را انجام بدهند، نمونه‌ای از رباتیک‌های هوش مصنوعی هستند.سیستم‌های مختصص یا خبره دارای توانایی یادگیری و تصمیم‌گیری هستند و دقیقا همانند انسان‌ها عمل می‌کنند.

3- منطق فازی

منطق فازی در شاخه های هوش مصنوعی به معنای تشخیص 0 و 1 نیست. برای مثال، منطق فازی به ربات‌ها کمک می‌کند تا در شرایط گوناگون بتوانند عملکرد صحیح و هوشمندانه‌ای داشته باشند

4- یادگیری ماشین

تمرکز اصلی یادگیری در شاخه های هوش مصنوعی این است که بتوانند به داده‌ها نفوذ پیدا کنند و از آن‌ها برای یادگیری و توسعه خود استفاده کنند.

5- شبکه عصبی

نام دیگر شبکه عصبی، یادگیری عمیق است. یادگیری عمیق می‌تواند باعث افزایش کاربردهای هوش مصنوعی شود. تایید چهره، پیش‌بینی سهام، کشف تقلب و تحقیق در بازار جزو کاربردهای مرسوم شبکه در میان شاخه های هوش مصنوعی می‌باشد.

6- الگوریتم ژنتیک

الگوریتم ژنتیک در میان حوزه های هوش مصنوعی سبب شده است تا حوزه‌های مختلفی پیشرفت کنند. مهندسی، اقتصاد، شیمی، تولید، داروشناسی و ریاضیات می‌توانند از الگوریتم ژنتیک جهت بهینه کردن پاسخ به مسائل استفاده کنند.

7- امنیت داده‌ها

تشخیص بدافزارها و برقراری امنیت داده‌ها می‌تواند یکی از شاخه های هوش مصنوعی باشد که در حال توسعه است. شناسایی موارد مشکوک را هم می‌تواند جزو مزایای امنیت داده‌ها در هوش مصنوعی دانست.

 

رتبه‌بندی هوش مصنوعی

رتبه‌بندی هوش مصنوعی(https://airankings.org/) یک رتبه‌بندی مبتنی بر متریک است که بینش‌هایی را در مورد قابلیت تحقیق هوش مصنوعی در سراسر جهان در سطوح مختلف (به عنوان مثال، نویسندگان، مؤسسات، شهرها، کشورها) ارائه می‌کند.در رتبه بندی هوش مصنوعی دو شاخص برای عملیاتی کردن قابلیت تحقیق هوش مصنوعی وجود دارد: انتشارات Adjusted Publications و  شاخص هوش مصنوعی. AI Index

در حالی که انتشارات تعدیل شده بر اساس تعداد انتشارات در مکان‌های برتر هوش مصنوعی در حوزه‌های اصلی هوش مصنوعی است.

شاخص هوش مصنوعی با محاسبه میانگین هندسی انتشارات تعدیل شده برای مناطق منتخب، دیدگاهی جامع‌تر و چند رشته‌ای از تحقیقات هوش مصنوعی اتخاذ می‌کند.

حوزه های اصلی: AI Rankings شامل شش حوزه اصلی هوش مصنوعی زیر است: دید رایانه ایComputer Vision، زبان طبیعی، یادگیری ماشینی، استدلال شناختی، رباتیک و سیستم های چند عاملی. علاوه بر این، دو حوزه را نیز در نظر می گیرد: شبیه سازی برای آموزش عوامل هوش مصنوعی در محیط های گرافیکی که به طور کلی طیف وسیعی از زمینه ها را در هوش مصنوعی در بر می گیرد که معادل مفهوم هوش مصنوعی عمومی نیست. این هشت حوزه با هم همکاری دارند و برای ساختن سیستم‌های هوش مصنوعی عمومی ادغام شده‌اند.

 

دانشگاههای برتر دنیا در زمینه هوش مصنوعی

دا نشگاه کارنگی ملونCarnegie Mellon University, USA

دانشگاه کارنگی ملون یکی از دانشگاه های برتر برای تحصیل در رشته هوش مصنوعی به شمار می رود. این دانشگاه تاکید خاصی روی فعالیت های تحقیقاتی دارد و در واقع اولین دانشگاهی است که توانست در سال ۱۹۸۹ به واسطۀ شبکه عصبی، یک وسیلۀ نقلیۀ خودکار اختراع کند.
دانشگاه کارنگی ملون اولین دانشگاهی بود که هوش مصنوعی را در مقطع کارشناسی تدریس کرد. همچنین این دانشگاه اعتقاد دارد که هوش مصنوعی فقط یک رشتۀ جداگانه نیست و در واقع ترکیبی از چند فناوری در کنار هم است. هر فناوری نیز از تعدادی فعالیت هایی از پیش طراحی شده، شکل گرفته که نیازمند مطالعه و تحقیق هستند. دانشگاه CMU)،) هوش مصنوعی را در مقاطع کارشناسی، کارشناسی ارشد، دکتری، فوق دکتری و تحصیلات تکمیلی به دانشجویان ارائه می دهد .

مدرسان از بخش ها و موسسات مختلف هستند:

گروه علوم کامپیوتر

موسسه تعامل انسان و کامپیوتر

موسسه تحقیقات نرم افزاری

موسسه فناوری زبان

بخش یادگیری ماشین

موسسه رباتیک

 

)Stanford University, USA)دانشگاه استنفورد

دانشگاه استنفورد خود را به عنوان یک موسسه آموزشی و پژوهشی پیشرو در جهان تثبیت کرده است. آزمایشگاه هوش مصنوعی استانفورد(SAIL) از سال 1962 به مطالعه و تحقیق در مورد هوش مصنوعی پرداخته است.

گواهی فارغ التحصیلی در زمینه هوش مصنوعی ارائه می دهد

مدرک تحصیلات تکمیلی هوش مصنوعی در دانشکده مهندسی است.

دانشجویان و اساتید این دانشگاه در آزمایشگاه هوش مصنوعی کنار هم جمع می شوند تا سیستم های متعدد هوش مصنوعی را به وجود آورند. به عنوان مثال، دانشجویان هوانوردی به همراه دانشجویان علوم رایانه ای در این آزمایشگاه با همکاری همدیگر توانستند سیستمی برای هواپیمای بدون سرنشین تهیه کنند که از طریق آن این هواپیما بدون هیچ درگیری در آسمان پرواز کند. آزمایشگاه هوش مصنوعی دانشگاه استنفورد تعدادی دوره های شخصی به علاقمندان تحصیل در رشته هوش مصنوعی ارائه می دهد که شامل دوره های هوش مصنوعی، آموزش ماشینی، پردازش زبان طبیعی و رباتیک تجربی است. گروه های هفتگی مطالعه نیز در این آزمایشگاه شکل می گیرند و در طی جلسات مطالعه همه چیز را راجع به فناوری هوش مصنوعی بررسی می کنند.

 

گواهی فارغ التحصیلی شامل  یک درس اجباری و سه درس انتخابی است. گواهینامه 13 تا 15 واحد است.

دوره مورد نیاز:

هوش مصنوعی: اصول و تکنیک ها

برخی از دروس انتخابی:

تصمیم گیری در شرایط عدم قطعیت

منطق محاسباتی

مقدمه ای بر رباتیک

پردازش زبان طبیعی با یادگیری عمیق

دانش آموزان حداکثر سه سال برای تکمیل گواهینامه فرصت دارند.

استنفورد همچنین مدرک لیسانس علوم در علوم کامپیوتر را ارائه می دهد که شامل دوره هایی در زمینه هوش مصنوعی است.

 

انستیتو فناوری ماساچوست Massachusetts Institute of Technology))

MIT در سال 1861 در پاسخ به نیازهای صنعتی رو به رشد آمریکا تأسیس شد. در نتیجه، اکثر برنامه های ارائه شده درMIT مبتنی بر فناوری هستند.در سال 1959 آزمایشگاه هوش مصنوعی، تحقیقات و آزمایشات خود را آغاز کرد.

تمام تحقیقات و آزمایش ها در سه دسته قرار می گیرند:

هوش مصنوعی، سیستم ها و نظریه.

دانشکدۀ علوم (MIT)دارای یک بخش مربوط به مغز و علوم شناختی BCS))است که هدف آن مطالعۀ مهندسی معکوس مغز انسان است. این کار از طریق مطالعۀ مغز در تمامی سطوح از مولکول ها گرفته تا سیناپس، اعصاب، مدارها، الگوریتم ها، رفتار و شناخت انسانی صورت می گیرد. در این دانشکده مقاطع کارشناسی، کارشناسی ارشد، دکتری، فوق دکتری و حتی برنامۀ تحقیقات تابستانه برای دانشجویان علاقمند به تحصیل در رشته هوش مصنوعی در نظر گرفته شده است.

در این دانشکده همچنین به مطالعات عمیق در حوزۀ شبکۀ عصبی و روش های غیر تهاجمی برای مهار بیماری تخریب کنندۀ حافظه یعنی آلزایمر پرداخته می شود. در آزمایشگاه تحقیقاتی هوش مصنوعی همین دانشکده بود که برای اولین بار هوش مصنوعی دارای احساس یعنی کیزمت Kismet))به وجود آمد.
دردانشگاه  فناوری ماساچوست یک آزمایشگاه علوم رایانه ای و هوش مصنوعی وجود دارد که در آن تمام تحقیقات مربوط به علوم شناختی مغز انسان صورت می گیرد. ۲۱ گروه تحقیقاتی در حوزۀ هوش مصنوعی و آموزش ماشینی در این آزمایشگاه فعالیت می کنند. این ۲۱ گروه شامل گروه تصمیم گیری بالینی، درک و شناخت محاسباتی و گروه ژنسیس (آفرینش) هستند.

 

دانشگاه برکلی کالیفرنیا University of California, Berkeley, USA))

دانشگاه برکلی در سال ۲۰۱۶ مرکز هوش مصنوعی سازگار با انسان را تأسیس کرد. برکلی، یکی از قدیمی ترین دانشگاه ها در حوزۀ تدریس و تحصیل در رشته هوش مصنوعی به شمار می رود. آزمایشگاه تحقیقاتی هوش مصنوعی برکلی BAIR) )شامل چندین عضو هیئت علمی و بیش از صد فارغ التحصیل است. آزمایشگاه هوش مصنوعی سمینارها و دوره هایی را ارائه می دهد. دروس توسط دانشکده علوم کامپیوتر و مهندسی برق تدریس می شود. آزمایشگاه تحقیقاتی هوش مصنوعی برکلی BAIRکه محققان سرتاسر جهان را در حوزه های مختلف، اعم از پردازش زبان طبیعی، دید رایانه ای، رباتیک و آموزش ماشینی کنار هم جمع کرده است. هدف از این آزمایشگاه مرتبط کردن هوش مصنوعی با دیگر رشته ها و همچنین با هوش انسانی است. دانشگاه UCB رشته های مرتبط با هوش مصنوعی نظیر آموزش ماشینی، رباتیک تعاملی، محاسبات عصبی، رباتیک پیشرفته، الگوریتم تعامل انسان و رایانه و تئوری یادگیری آماری را در مقاطع مختلف برای علاقمندان به تحصیل در رشته هوش مصنوعی ارائه می دهد. دانشجویان همچنین می توانند از دوره های مرتبط با رشتۀ هوش مصنوعی با عناوین مهندسی برق و علوم رایانه ای در این دانشگاه بهره ببرند.

 

دانشگاه هاروارد Harvard University, USA))

در سال 1847 دانشگاه هاروارد مدرسه علمی لارنس را به عنوان اولین تلاش خود برای ارائه آموزش در زمینه مهندسی و علوم افتتاح کرد. با گذشت زمان، این تلاش به دانشکده مهندسی و علوم کاربردی جان آ. پالسون فعلی که در سال 2007 تأسیس شد، تبدیل گردید. در واقع معروف ترین دانشکدۀ هاروارد در حوزۀ هوش مصنوعی، دانشکدۀ مهندسی و علوم مهندسی(John. A Paulson) نام دارد. مؤسسۀ علوم محاسبات کاربردی نیز تحت نظارت همین دانشکده به ارائۀ مجموعه ای از دوره های کارشناسی در رشتۀ هوش مصنوعی و علوم شناختی می پردازد.  دانشگاه هاروارد یکی از بهترین دانشگاه ها برای تحصیل در رشته هوش مصنوعی به شمار می رود.

برنامه ها و دوره های مرتبط در هوش مصنوعی دراین دانشگاه عبارتند از:

گواهی آنلاین حرفه ای در علوم کامپیوتر برای هوش مصنوعی (با همکاریedX)

معرفی آنلاین هوش مصنوعی با پایتون

علم داده آنلاین: یادگیری ماشینی

مقدمه آنلاین یادگیری عمیق

تجزیه و تحلیل متن آنلاین و پردازش زبان طبیعی

 

دانشگاه ییل Yale University, New Haven, CT, USA))

الن پرلیس در اوایل دهه 1970 به دانشگاه ییل پیوست و به تأسیس دپارتمان علوم کامپیوتر کمک کرد. در آن زمان تنها چهار حوزه اصلی مطالعه وجود داشت:تئوری محاسبات، هوش مصنوعی، تحلیل عددی و سیستم ها.

امروزه این بخش به ماهیت بین رشته ای موضوعات  خود افتخار می کند که شامل موضوعاتی مانند روانشناسی، زبان شناسی، موسیقی، پزشکی و غیره است.

مدارک ارائه شده شامل مدرک لیسانس علوم یا هنر، کارشناسی ارشد و دکترای است. در این دانشگاه رشته های زیادی با تمرکز بر تحقیقات هوش مصنوعی تدریس می شوند مانند مهندسی پزشکی. دانشگاه ییل مدارک لیسانس علوم، لیسانس هنر، کارشناسی ارشد و دکتری را در زمینۀ علوم رایانه ای و با تمرکز بر تحقیقات هوش مصنوعی به دانشجویان خود اعطا می کند.

در ییل، تحقیقات در آزمایشگاه محاسبات هوشمند و مرکز بینایی و کنترل محاسباتی انجام می‌شود.تحقیق در این دانشگاه  به ویژه بر روی تجهیز ماشین‌ها به گونه‌ای متمرکز است که بتوانند داده‌های مبهم دریافتی از حسگرها را تفسیر کنند. این تحقیق برای توانمندسازی هوش مصنوعی به منظور تعامل با دنیای سه بعدی و غیر دیجیتالی، حیاتی است.

 

دانشگاه کرنل Cornell University, Ithaca, NY, USA))

دانشگاه کرنل دارای یکی از قدیمی ترین بخش های علوم کامپیوتر در ایالات متحده است که در سال 1965 تأسیس شد. بدنه دانشجویی شامل بیش از 250 فارغ التحصیل و تقریباً 700 دانشجوی کارشناسی است.این دپارتمان دارای 12 رشته اصلی تحقیق در زمینه هایی مانند گرافیک، زبان های برنامه نویسی، رباتیک، محاسبات علمی و هوش مصنوعی است. دانشگاه کرنل مدارک لیسانس علوم، لیسانس هنر، فوق لیسانس مهندسی، فوق لیسانس علوم و دکتری را در زمینۀ علوم رایانه ای و با تمرکز بر تحقیقات هوش مصنوعی ارائه می دهد.

گروه های تحقیقاتی ویژه هوش مصنوعی در زمینه هایی فعالیت می کنند که عبارتند از:

پایداری محاسباتی

نظریه های بازی های رایانه ای و تصمیم گیری هوشمند مرتبط با اقتصاد

تحقیق در زمینه  دانش و استدلال

فراگیری ماشینی

پردازش زبان طبیعی، زبان شناسی محاسباتی و بازیابی اطلاعات

رباتیک

 

دانشگاه مریلندUniversity of Maryland, USA))

دپارتمان علوم رایانۀ دانشگاه مریلند در سال ۱۹۷۰ به صورت رسمی راه اندازی شد. البته تحقیقات غیر رسمی در حوزۀ هوش مصنوعی از سال ۱۹۴۰ شروع شده بود، بنابراین فعالیت های این دانشگاه از همان زمان تعریف می شود. در حال حاضر حدود ۵۰ عضو هیئت علمی با حدود ۲۵۰ دانشجوی تحصیلات تکمیلی در تعامل با هم در حال فعالیت هستند. دپارتمان دانشگاه مریلند برای دانشجویان علاقمند به تحصیل در رشته هوش مصنوعی، زمینه های مطالعاتی زیر را در مقاطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری در نظر گرفته است:
•    برنامه ریزی خودکار
•    مدل سازی شناختی
•    محاسبات تکمیلی
•    نظریه بازی های رایانه ای و هوشمند
•    پردازش زبان طبیعی
•    محاسبات عصبی
محققان دانشگاه مریلند در ۱۷ زمینۀ مرتبط با هوش مصنوعی تحقیق و پژوهش می کنند که برخی از این موضوعات در زیر آمده است:
•    زبان های برنامه نویسی
•    واقعیت افزوده و واقعیت مجازی
•    تعامل انسان و رایانه
•    هوش مصنوعی
•    دید رایانه ای
این دانشگاه همچنین دارای مراکز و مؤسسات تحقیقاتی زیر است:
•    مرکز تحقیقات اتوماسیون
•    مرکز زبان شناسی و پردازش اطلاعات محاسباتی
•    آزمایشگاه تعامل انسان و رایانه
•    مؤسسۀ مطالعات پیشرفته رایانه ای
بنا به گزارش های سایت علمی روز، محققان مرکز سرطان مریلند در این دانشگاه موفق به استفاده از هوش مصنوعی جهت تشخیص انواع تومورهای سرطانی شدند.

 

دانشگاه کلمبیا(Columbia University in the City of New York)

یک برنامه منحصر به فرد در دانشگاه کلمبیا ایجاد شده است. دانشکده مهندسی و علوم کاربردی وedX یک برنامهMicroMasters را ارائه می دهند.

مدارک و برنامه های هوش مصنوعی عبارتند از:

برنامهColumbiaX MicroMasters در هوش مصنوعی (ارائه به صورت آنلاین)

لیسانس علوم کامپیوتر

لیسانس مهندسی کامپیوتر

لیسانس علوم کامپیوتر و ریاضیات

لیسانس هنر در علم اطلاعات

تمرکز در علوم کامپیوتر

کارشناسی ارشد علوم کامپیوتر

دکترای علوم کامپیوتر

                      

نمونه ای از چارت سازمانی در دپارتمان هوش مصنوعی

Research Center for Artificial Intelligence, University of Tsukuba

 

Organizational Structure

 

 

جایگاه هوش مصنوعی در ایران

بیش از دو دهه است که دانشگاه های کشورمان در زمینه هوش مصنوعی فعالیت خود را آغاز کرده و اقدام به جذب دانشجو می کنند. خوشبختانه از نظر نیروی انسانی، اساتید و دانشجویان برتر در این حوزه در دانشگاه ها حضور دارند. ایران از نظر انتشار مقاله در زمینه هوش مصنوعی فعال است و طبق برخی آمارها، بیستمین کشور فعال دنیا در این زمینه می باشد.

 

دانشگاههای برتر ایران در زمینه هوش مصنوعی

  • دانشگاه تهران

رتبه1در ایران، 73 در آسیا، 248 در جهان

 

  • دانشگاه آزاد اسلامی، شیروان

رتبه 2در ایران، 74 در آسیا، 249 در جهان

 

  • دانشگاه صنعتی امیرکبیر

رتبه3در ایران، 84 در آسیا، 286 در جهان

 

  • دانشگاه صنعتی شریف

رتبه4در ایران، 90 در آسیا، 320 در جهان

 

  • دانشگاه علم و صنعت ایران

رتبه5در ایران، 127 در آسیا، 436 در جهان

 

  • دانشگاه تربیت مدرس

رتبه6در ایران، 140 در آسیا، 492 در جهان

 

  • دانشگاه شیراز

رتبه7در ایران، 165 در آسیا، 581 در جهان

 

  • دانشگاه صنعتی خواجه نصیر طوسی

رتبه8 در ایران، 174 در آسیا، 617 در جهان

 

  • دانشگاه صنعتی اصفهان

رتبه9در ایران، 183 در آسیا، 639 در جهان

 

  • دانشگاه فردوسی مشهد

رتبه10در ایران، 212 در آسیا، 709 در جهان

 

  • دانشگاه تبریز

رتبه11در ایران، 222 در آسیا، 731 در جهان

 

  • دانشگاه اصفهان

رتبه12در ایران، 274 در آسیا، 869 در جهان

 

  • دانشگاه شهید بهشتی

رتبه13در ایران، 282 در آسیا، 888 در جهان

 

 

  • دانشگاه شهید باهنر کرمان

رتبه14در ایران، 369 در آسیا، 1076 در جهان

 

  • دانشگاه سمنان

رتبه15در ایران، 423 در آسیا، 1177 در جهان

 

 

بهترین دانشگاههای علوم پزشکی ایران در زمینه هوش مصنوعی

 

  • دانشگاه علوم پزشکی تهران

رتبه19در ایران، 480 در آسیا، 1271 در جهان

 

  • دانشگاه علوم پزشکی اصفهان

رتبه21در ایران، 530 در آسیا، 1368 در جهان

 

  • دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی

رتبه35در ایران، 844 در آسیا، 1971 در جهان

 

  • دانشگاه علوم پزشکی شیراز

رتبه44در ایران، 952 در آسیا، 2156 در جهان

 

  • دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه

رتبه51در ایران، 1149 در آسیا، 2478 در جهان

 

  • دانشگاه علوم پزشکی بهشتی مشهد

رتبه53در ایران، 1198 در آسیا، 2559 در جهان

 

  • دانشگاه علوم پزشکی تبریز

رتبه57در ایران، 1271 در آسیا، 2653 در جهان

 

هوش مصنوعی در پزشکی

سیستم های کامپیوتری با هوش مصنوعی به طور گسترده در علوم پزشکی مورد استفاده قرار می گیرند.

  کاربردهای متداول شامل تشخیص بیماران، کشف و توسعه دارو ، بهبود ارتباط بین پزشک و بیمار، رونویسی اسناد پزشکی، مانند نسخه‌ها، و درمان از راه دور بیماران است.

استفاده  از هوش مصنوعی در فرآیند توسعه دارو :

جمع آوری و ترکیب اطلاعات

درک مکانیسم های بیماری

ایجاد بیومارکرها

تولید داده ها و مدل ها

استفاده مجدد از داروهای موجود

اعتبارسنجی و بهینه سازی داروی جدید

طراحی داروها

طراحی آزمایش های پیش بالینی

اجرای آزمایش های پیش بالینی

طراحی آزمایشات بالینی

بهینه سازی آزمایشات بالینی

انتشار داده ها

استفاده در کلینیک:

تشخیص دقیق‌تر بیماری

انجام عمل جراحی به کمک ربات‌ها

 جمع‌آوری، مدیریت و دسترسی سریع به داده‌ها و اطلاعات پزشکی

تشخیص درد با هوش مصنوعی

تشخیص اپیدمی با هوش مصنوعی

هوش مصنوعی در تصویربرداری پزشکی

درمان شخصی سازی شده

 

هوش مصنوعی در مرکز تحقیقات جراحی مغز و اعصاب عملکردی:

مرکز تحقیقات جراحی مغز و اعصاب عملکردی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، فعالیت خود را در زمینه هوش مصنوعی از سال 1399 با تاسیس مجله بین المللی

"Precision Medicine and Clinical Omics (PMCO) "

آغاز نمود . در ادامه با بهره گیری از اساتید ومحققین توانمند، پروژه های مرتبط با هوش مصنوعی و وبینارهای  متعدد در این خصوص اجرا گردید. عناوین وبینارهای مذکور به شرح زیر می باشد:

 

  • وبینار آموزشی "هوش مصنوعی در پزشکی دقیق چه نقشی دارد؟"

مهمترین سر فصل های این وبینار عبارتند از:

-1معرفی هوش مصنوعی

-2تاریخچه هوش مصنوعی در علوم پزشکی

-3شکل گیری پزشکی دقیق (فرد محور) با استفاده از روش های هوش مصنوعی

-4نمونه های عملی استفاده از هوش مصنوعی در علم پزشکی

 

  • وبینار آموزشی" تشخیص زودهنگام تومورهای مغزی با استفاده از الگوریتم های یادگیری ماشین"

مهمترین سر فصل های این وبینار عبارتند از:

-1اهمیت تشخیص زود هنگام تومور های مغزی

-2داده های مورد استفاده جهت تشخیص زود هنگام تومور های مغزی

-3تاثیر استفاده از الگوریتم های یادگیری ماشین در تجزیه و تحلیل داده های حجیم تومور های مغزی

 

  • وبینار آموزشی "اومیکس، هوش مصنوعی و پزشکی دقیق"

مهمترین سر فصل های این وبینار عبارتند از:

-1تقسیم بندی روش های مبتنی بر اومیکس

-2داده های حاصل از روش های اومیکس

-3تلفیق اومیکس و هوش مصنوعی

-4نقش استفاده همزمان اومیکس و هوش مصنوعی در شکوفایی پزشکی دقیق

 

  • وبینار آموزشی "تشخیص بیماری آلزایمر با الگوریتم هوش مصنوعی"

مهمترین سر فصل های این وبینار عبارتند از:

-1روش استفاده از داده های بیمارستانی بیماری آلزایمر

-2مقایسه نتایج الگوریتم های یادگیری ماشین در تجزیه و تحلیل داده های بیمارستانی آلزایمر

3-بررسی دقت الگوریتم طراحی شده در تشخیص بیماری آلزایمر

 

  • وبینار آموزشی "کاربردBig Data در پیش بینی پاسخ به درمان بیماران میگرنی"

مهمترین سر فصل های این وبینار عبارتند از:

-1میگرن و مدیریت درد در این بیماری

-2اهمیت احتساب تنوع ژنتیکی در ابتلا به میگرن

-3اهمیت احتساب تنوع ژنتیکی در درمان میگرن

-4کاربرد هوش مصنوعی در مدیریت دردهای میگرنی و اتخاذ روش های مناسب

 

  • وبینار آموزشی "کاربردهای بینایی ماشین(Computer Vision) در تشخیص های پزشکی"

مهمترین سر فصل های این وبینار عبارتند از:

1-اهمیت روش های تصویربرداری MRIدر تشخیص تومورهای مغزی

2-استفاده از روش های هوش مصنوعی با تصویربرداری MRIبرای تشخیص تومورهای مغزی

3-اهمیت تشخیص دقیق تومورهای مغزی با استفاده از روش های هوش مصنوعی

 

 

 

 

 

 

 

فایل‌ها